მთავარი > Art > დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

Davit Kakabadze

ავტოპორტრეტი

დავით ნესტორის ძე კაკაბაძე (დ. 8 აგვისტო/20 აგვისტო1889, სოფელი დიდი კუხი, ახლანდელი ხონის მუნიციპალიტეტი ― გ. 10 მაისი, 1952თბილისი),ქართველი ფერმწერი, გრაფიკოსი, თეატრისა და კინოს მხატვარი, ხელოვნების მკვლევარი, გამომგონებელი, საქართველოს ხელოვნების დამსახურებული მოღვაწე, პროფესორი. კაკაბაძე მოწაფეობის წლებიდან ბეჭდავდა ნახატებს ქართულ პერიოდულ პრესაში. 1916 დაამთავრა პეტერბურგის უნივერსიტეტის ფიზიკა-მათემატიკის ფაკულტეტის საბუნებისმეტყველო განყოფილება, იმავე დროს, 1915-მდე, მეცადინეობდა მხატვარ ლ. დიმიტროევ-კავკაზსკის სახელოსნოში; გაეცნო რუსულ და დასავლეთევროპული მხატვრობის უახლეს მიმდინარეობებს და დაჯგუფებებს. სტუდენტობის წლებში დაიწყო ძვ. ქართული ხელოვნების კვლევა. პეტერბურგში კაკაბაძე 1918-მე დარჩა. ამ პერიოდს მიეკუთვნება ფინეთსა და საქართველოში ნატურიდან დახატული პეიზაჟები, 3 ავტოპორტრეტი (“ავტოპორტრეტი სარკესთან”, 1913საქართველოს ხელოვნების მუზეუმი; “ავტოპორტრეტი ბროწეულით”, 1913; “ავტოპორტრეტი რუხ ხალათში”, 1917 – ორივე მხატვრის ოჯახის კუთვნილება), დედის პორტრეტი, 1914 და ძმის პორტრეტი , 1915 (ორივე მხატვრის ოჯახის კუთვნილება). რეალისტურ ნამუშევრებთან ერთად კაკაბაძემ შექნმნა კუბისტური ხასიათის სურათებიც (“დასაფლავება იმერეთში”, 1913; “ავტოპორტრეტი” 1913 – ორივე მხატვრის ოჯახის კუთვნილება), 19181919 კაკაბაძემ საქართველოში გაატარა. ამ პერიოდში საბოლოოდ ჩამოყალიბდა მისი, როგორც მკაფიო თავისებურებების მქონე მხატვრის, შემოქმედებითი სახე. კაკაბაძემ შექმნა იმერული პეიზაჟების ციკლის პირველი ნიმუშები. ადრინდელი პეიზაჟებისაგან განსხვავებით, ისინი ბუნების უშუალო ასახვას კი არ წარმოადგენენ, არამედ მკაფიოდ გამოკვეთილი პრინციპების თანახმად აგებულ სურათებს, რომლებშიც მოცემულია იმერეთის ბუნების განზოგადებული სახე; კომპოზიციას ახასიათებს ნათელი, კლასიკური ტექნიკურობა (“პეიზაჟი წითელი გზით”, “პეიზაჟი ციხითა და მდინარით”, 1918, ორივე მხატვრის ოჯახის კუთვნილება).  follow this…

დავით კაკაბაძე

Davit’ Kakabadze (Georgian: დავით კაკაბაძე) (August 8, 1889 – May 10, 1952) was a Georgian avant-garde painter, graphic artist and scenic designer. A multi-talent, he was also an art scholar and innovator in the field of cinematography as well as an amateur photographer. Kakabadze’s works are notable for combining innovative interpretation of European “Leftist” art with Georgian national traditions, on which he was an expert.

Kakabadze was born into a poor peasant family in the village of Kukhi near the town of Khoni. Sponsored by local philanthropists, he studied natural sciences at St. Petersburg University from which he graduated in 1916. At the same time, he attended painting classes at the studio of Dmitroyev-Kavkazsky and did a research in old Georgian arts. After a brief period of working as a painter and educator in Tbilisi, he went to Paris where he lived from 1919 to 1927. He partook in the Société des Artistes Indépendants exhibitions and joint exhibitions with the Georgian artists Lado Gudiashvili andShalva Kikodze. The cycle of landscapes reproducing the nature of Kakabadze’s native province of Imereti is some of the most interesting of his early works. During his stay in Paris, Kakabadze was attracted by “subjectless painting,” and worked on problems of pictorial technique, occasionally using metal, mirror glass, stained glass and other such materials in place of paints. He soon went over to an even more “Leftist” position, and paid generous tribute to cubism. He lectured on various aspects of visual arts in Paris and, developing his interest in kinetic form, in 1923 he constructed a film camera that produced the illusion of relief and thus became one of the pioneers of three-dimensional cinema. By the mid- 1920s he had rejected his cubist-influenced style in favor of more abstract sculpture and painting.

Having return to Georgia in 1927, Kakabadze continued his Imereti themes in new monumental decorative landscapes, including industrial landscapes. Around the same time, he collaborated with the leading Georgian theatre director Kote Marjanishvili to produce several set designs for Marjanishvili’s theatre in Kutaisi. In 1931, he also produced a documental film “The Old Monuments of Georgia”. 

Kakabadze became a professor at the Tbilisi State Academy of Arts in 1928, but came under pressure from Soviet authorities for “failure” to abandon Formalism and adapt to the dogmas of Social realism. Eventually, he was dismissed from the Academy in 1948.

http://en.wikipedia.org/wiki/David_Kakabadze

—————————————————————————————–

Paintings:

10. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

09. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

08. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

07. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

06. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

05. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

Old Tbilisi

04. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

წურბელების გამყიდველი, 1921

03. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

დავით კაკაბაძე – ნინოშვილის გურია

02. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

დავით კაკაბაძე – ავტოპორტრეტი

01. დავით კაკაბაძე (David Kakabadze)

დავით კაკაბაძე – იმერეთი – დედაჩემი, 1918 წ.

კატეგორიები:Art Tags: ,
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / შეცვლა )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / შეცვლა )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / შეცვლა )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / შეცვლა )

Connecting to %s

%d bloggers like this: